V. Kl. Klicpery 715
50401 Nový Bydžov
606 622 826
Odblokování iphone / ipad
Článek popisuje osobní zkušenost s technickou podporou APPLE. Není stručným návodem, jak tablet odblokovat, nicméně v závěru se to dozvíte :-)
Po zkušenostech s podporou APPLE mohu konstatovat základní radu:
Pokud si budete pořizovat jakékoli zařízení od APPLE, tak při zřizování AppleID si všechno zaznamenejte. Nedílnou součástí AppleID je:
- Heslo.
- 3 kontrolní otázky. Musíte si poznamenat otázky i odpovědí. Je to extrémně důležité. Aktualizace: při posledním zakládání AppleID již nebyly otázky nutné, stačilo datum narození.
- Datum narození. To datum si hodně lidí vymýšlí (stejně jako já) a není to úplně dobře, jak se ukázalo.
- Nepoužívejte jako AppleID @icloud, ale nějaký alternativní email (protože když to neuděláte, tak vám bude apple posílat odkaz na odblokování do zablokovaného emailu).
Nyní popíšu vlastní zkušenost. Přiznám, že chyba není pouze u APPLU, nicméně jejich zabezpečení účtu naprosto postrádá rozum.
Náš zákazník (základní škola) si zablokoval účet icloud. To se stane vcelku snadno - zadal 6x špatné heslo. To se většině lidí stane naprosto jednoduše.
V tomto okamžiku se zablokoval Apple ID, takže se tabletem v podstatě nelze nic dělat. Zkusili jsme tedy odblokování v tabletu i přes webové stránky. Tam máte vlastně dvě možnosti.
1) pošle se obnovovací odkaz na email (v našem případě nepoužitelné, protože se na email @icloud.com nešlo dostat - zablokováno a přesto, že znáte heslo, tak máte smůlu),
2) přes bezpečnostní otázky.
Zajásal jsem, jelikož bezpečnostní otázky i odpovědi jsem měl poznačené. Jenže první kontrolní otázkou je datum narození. Tím to končí. Dál se nedostanete i když znáte jméno milenky za svobodna, poslední slovo Steva Jobse a prostřední jméno tchýně souseda. Je to fuk, protože nevíte, kdy jste se narodili. Samozřejmě dalo by se to zkoušet, dokud se člověk netrefí, nicméně není to tak jednoduché. Po třech chybných údajích se to na pár minut zablokuje.
Zbylo poslední řešení. Zavolal jsem na technickou podporu 800700527 a 39 minut poslouchal písničku.
Poté následovala krátká debata s obchodníkem. Ukázalo se, že na podpoře to odblokovat neumí! Že mám pouze možnosti, které jsou na webu icloud.com (tzn. odkaz emailem, nebo kontrolní otázky). Na moji otázku, jestli mám tablet za 14 tisic vyhodit jsem se dozvěděl, že mohou jedině odpojit účet od tabletu. >>"Ale na tom účtu jsou zakoupené aplikace!". >>"S tím se nedá nic dělat. Přiznávám, že je to nešťastné." (sám operátor přiznal, že je to k ničemu, ale pak naznačil, že snad časem se to zlepší).
Souhlasil jsem tedy s odpojením účtu. Do emailu mi přišel odkaz, po rozkliknutí formulář v angličtině. Bylo třeba se nejprve přihlásit na icloud jakýmkoli účtem (klidně ho lze můžete nově vytvořit). Ve formuláři bylo třeba vyplnit organizaci, jméno, adresu, telefon, sériové číslo atd.. a připojit kupní doklad. Oskenoval jsem kupní doklad a odeslal formulář.
Druhý den mi přišel email v angličtině "Contact us by phone for an update on your case." (nechtěl bych být majitelem zablokovaného applu, co neumí anglicky). Tak jsem si znovu zavolal na linku a poslouchal písničky. Po půl hodině jsem byl spojen s operátorem, ten mi vysvětlil, že na dokladu chybí sériové číslo a že stačí když ho tam tužkou připíšu!! (takže ochrana icloud účtu je na nejvyšší úrovni, že se tam ani majitel nedostane a pak stačí vyretušovat kupní doklad???).
Naštěstí včas jsem zjistil, že původní formulář už expiroval, tak jsem o něj stihl zažádat znovu ještě ve stejném telefonním hovoru. Jinak bych musel volat potřetí (to bych nemusel přežít já a nebo tablet). V tuto chvíli jsem již chápal, proč spojení na operátora trvá přes 30 minut. Neřeší téměř nic jiného, než zablokované účty (sám mi to chudák operátor přiznal).
Faktura upravena oskenována, odeslána ve formulaři. Počkáme další den.
Následný den přišla naprosto stejná zpráva "Contact us by phone for an update on your case". Sebral jsem odvahu a zavolal znovu. Tentokrát to operátor zvedl okamžitě a sdělil mi důvod zamítnutí. Že jsem to vyplnil jako osoba nikoli jako firma a na faktuře je firma (předchozí operátor mi totiž vystavil formulář pro lidi). Musím tedy znovu zažádat o formulář, ale na podpoře vyššího levelu, takže mě přepojí :) Z tónu mého hlasu a volených slov pochopil, že se mi nechce čekat dalších 40 minut a pravděpodobně se rozhodl, že mi opravdu pomůže. Po dvou minutách písničky se totiž ozvalo "To jsem zase já, Láďa a už vám to kolegové poslali".
Vyplňuji formulář potřetí. Takto vypadá ten jejich business/institution form:
(atd.. jsou toho asi 3 stránky, adresa, důvody proč to nemůžu odemknout, příloha faktura)
Odesláno a počkám další den.
Následuje opětovné zamítnutí a volání na hotline. Tentokrát jsem se dozveděl překvapující novou informaci. Že to NESMÍM vyplňovat jako 'Customer', protože to znamená zákazník Applu, tzn. např. servisní středisko. A že tedy mám vyplnit Employee (tzn. zaměstnanec), absolutně to nedává smysl. Nejsem zaměstnanec majitele tabletu, ale je to prý nutné. Láďo, proč si mi to neřekl?
Odeslán formulář s lživou informací, že jsem zaměstnanec, s dopsaným sériovým číslem na fakture (přesně, jak mi hodní operátoři poradili) a počkám další den.
Tento pokus byl úspěšný. Apple mi ve svém emailu děkuje a posílá odkaz na další postup. Varuje mě, abych neobnovoval z iCloudu ani iTunes zálohy, mohlo by se stát, že se to znovu zamkne.
To nejsložitější je za námi. Nyní stačí obnovit tablet do továrního nastavení. Přijdeme tedy o veškera data, samozřejmě o aplikace atd.
Je třeba si stáhnout iTUNES. Z odkazu na support.apple.com se mi ho nepovedlo stáhnout, chce to login na Microsoft STORE (nepoužívám), tak stačí např. ze Slunečnice.
Po nainstalování iTunes je třeba uvést tablet do servisního režimu (s kabelem na obrazovce). V mém případě (IPAD 9.7) byl postup:
- Připojit kabel k PC
- Vypnout tablet
- Zapnout ho podržením home a power a hned, jak se objeví na obrazovce symbol připojeného kabelu, tak tlačítka pustit.
iTunes okamžitě poznají, že je problém:
Zvolí se "Obnovit" a pak už stačí jen počkat
Vypadá to, že se dobu nic neděje, ale v itunes se kroutí tento symbol, tak stačí opravdu vydržet. Může to trvat klidně i hodinu.
HOTOVO!
Nyní je tablet továrně obnoven a je třeba založit nové appleID.
Z těchto nabytých zkušeností vyplývá zásadní fakt. Najdete ukradený iphone/ipad? Není problém. Stačí zavolat na podporu. Sdělit jim, že jste zapomněli kontrolní otázky k účtu. Oni vám pošlou formulář. Mezitím si nakreslíte fakturu se sériovým číslem. Oskenujete ji a vyplníte formulář, který musí obsahovat údaje shodné s fakturou (klidně vymyšlené, nikdo to nekontroluje!), nezapomeňte vyplnit, že jste zaměstnanec (employee)!! Pak 1 den počkáte o obnovíte zařízení přes software ITUNES. Přijde to někomu normální? Ochrana od Applu je v současnosti nastavena tak, že se tam majitel už v životě nedostane a příjde i o zakoupené aplikace. Ale cizí člověk si snadno nalezený tablet odblokuje. Mimochodem: někde jsem četl, že APPLE má nejlepší technickou podporu. Aha :-)
Popsaný postup fungoval v 5/2020 a pevně doufám, že v budoucnu firmě APPLE dojde, že něco není v pořádku a opraví to. Stačila by jediná drobnost: umožnit operátorům po telefonu odemknout AppleID na základě nějakého základního ověření, jinak tam ti chudáci na sebe nechají křičet uplně zbytečně.
Autor článku: Ing. Marián Hudec - EO Computers - EO.CZ
Zde můžete okomentovat článek nebo nám nechat vzkaz: